MC-VERKSTADEN I GUBBÄNGEN
Service och reparationer MC, Mopeder och 4-Hjulingar!
Om oss
Se några jobb vi utfört
Suzuki GSX-R 1000

En kraftfull hoj med härligt muller ur det öppna röret! Olja, filter samt stift var allt
som behövdes för att göra denna maskin redo för 2010!

Yamaha TRX 850

Denna vackra och ovanliga hoj har vi arbetat mycket med. Stor Service med ventiljustering.
Nya stålomspunna bromsslangar från NBM. Nya packboxar i framgaffeln. En liten buckla i
framfälgen riktades av våra grannar på Intera. Ett nytt bakdäck kompletterade denna fina hojs
förberedande för en ny säsong och ett förlängt liv! Allt till ett mycket rimligt pris!

Kawasaki ER-5

En fin och välvårdad 500:a. Liten Service med olja och filter.
Bensin i oljan föranledde oss att byta nålventiler i förgasarna. Klart!

Honda CB 650

En skön veteranhoj (jo, 1982 får väl anses som veteran..?) som behövde lite
översyn. Olja, filter och stift. Tyvärr gick den bara på 2 cylindrar. En snabb
felsökning visade på en trasig pick-up spole. Denna var inte tillgänglig från
Honda längre så lösningen fick bli en begagnad tändplatta från Spinning Wheel.

Suzuki GSX 750

En till veteran! Behövde ny stator lindning och regulator. Dessa var redan
inköpta av kunden som dock inte kunde motstå vårt 50% erbjudande och
därmed slippa montera själv! Vi tackar för förtroendet och kompletterade
arbetet med ny olja, filter och stift.

Yamaha R1



En ovanligt gammal, men jättefin R1:a från 1999! Normalt så överlever inte många 
supersport hojar i 10 år utan att antingen kraschas eller stjälas och försvinna för gott.
Därför är det extra kul att se de få som överlever! Tack vare sin ålder så var det dags
för stor service med ventiljustering. Stod lite trångt på insugsventilerna.
Dessutom så byggde vi om en original baksadel för att passa på hojen då den har en
bakdel från en senare modell som gjorde passformen lite felaktig. Se bild. Ett kul
hemslöjdsarbete som blev riktigt bra!

Aprilia SR50LC

Denna moped kom till oss utan fungerande motor och diverse andra elektriska fel. Att motorn inte startade konstaterades snabbt bero på en trasig tändmodul - CDI box. Till just denna modell hade vår leverantör av mopeddelar ingen box i sitt sortiment. En originalbox från Aprilia visade sig kosta 4 800 kronor! Givetvis inte ett alternativ. Så vi beställde en box till en Piaggo moped istället som också använder sig av ett tändsystem från Ducati, precis som på denna Aprilia. Sedan modifierade vi kontaktstycket att passa den nya boxen och allt fungerade perfekt! Materialkostnad: 500 kronor.
Då mopeden startade så gick den tyvärr inte som den skulle. En ombestyckning av förgasaren visade sig nödvändig där vi minskade huvudmunstycket 2 storlekar. Förgasaren var inte original. De icke fungerande bakljusen och blinkersen visade sig bero på en felaktig jordning. Den haltande hastighetsmätaren löste sig då vi re-setade elektroniken i systemet. (Ett finare ord för att plocka ut huvudsäkringen en minut!)   

Fast Power 250 XT

Denna kinesiska(?) fyrhjuling som för övrigt verkar väldigt välbyggd och funktionell kom till oss stöldskadad med klippt tändningslås, saknat startrelä och lite småfel såsom läckande bromssystem och annat. Vi hade svårigheter att hitta en importör av detta märke men fick stor hjälp av en av de större leverantörerna av delar till asienbyggda mopeder och ATV:s. "Ta med låset ner hit så ska jag nog hitta nåt som passar!" Och visst gjorde han det! Tändningslås och startrelä: 600 kronor. Då vi fick ström i maskinen så vägrade den ändå att starta. En snabb felsökning gav beskedet att det inte fanns någon kompression överhuvudtaget. En kontroll visade att den excentriska vipparmsaxeljusteringen var felaktigt inställd på avgas sidan så avgasventilen stod lite öppen. Efter justering så startade motorn omdelbart och spann som en katt! Den läckande bromsen tätades med en standard o-ring.

TT600R

Denna Yamaha stånka kom in för Stor service. Något som inte är särskilt dyrt då den är encylindrig och har ett enkelt ventilsystem. Dessutom så visade det sig att båda packboxarna i gaffeln läckte så dessa byttes också. Då maskinen skulle startas var den väldigt tungkickad (ingen elstart på denna!) och orsaken till det skulle snabbt visa sig vara en avsliten vajer till den automatiska dekompressions funktionen som också byttes. Kunden blev förvånat nöjd då han aldrig hade upplevt maskinen med hel vajer! : ) 
Om oss Våra tjänster